Droge mond

Droge mond

Heeft u vaak last van een droge mond? Iedereen heeft wel eens tijdelijk last van een droge mond, bijvoorbeeld na langdurig spreken of bij stress. Maar u kunt er ook langdurig of blijvend last van hebben. Langdurige of blijvende monddroogheid kan slecht zijn voor uw gebit en mondslijmvlies.

Oorzaken van een droge mond

Een tekort aan speeksel is de oorzaak van een droge mond. De speekselklieren geven bijvoorbeeld onvoldoende speeksel af. Ook kan het speeksel door verdamping uitdrogen bij ademhaling door de mond. Onvoldoende afgifte van speeksel kan ontstaan door:

Het gebruik van medicijnen

Honderden medicijnen hebben als bijwerking dat de speekselklieren worden geremd in de afgifte van speeksel. Dit zijn vooral medicijnen die gebruikt worden bij de behandeling tegen hoge bloeddruk (antihypertensiva), hartritmestoornissen of medicijnen zoals antidepressiva, slaap- en plasmiddelen. De medicijnen tasten de speekselklieren zelf meestal niet aan, maar remmen alleen de speekselafgifte.

Praktijk sfeerbeeld

Ziekten

Een droge mond kan optreden bij uitdroging door koorts of diarree. Ook iemand die lijdt aan een suikerziekte en het nog niet goed onder controle heeft, kan klagen over dorst en monddroogheid. In deze gevallen is de klacht tijdelijk. Zodra de ziekte is genezen of de suikerziekte onder controle is, verdwijnt de droge mond. Blijvende monddroogheid komt voor bij mensen die lijden aan bijvoorbeeld aids of het syndroom van Sjögren (chronische ontsteking van de traan- en speekselklieren). Bij hen kunnen de klachten over monddroogheid wisselen, maar geheel verdwijnen doen ze nooit. Bij het syndroom van Sjögren neemt de monddroogheid met de jaren zelfs toe.

Bestraling

Door radioactieve bestraling van een gezwel in het hoofd of in de hals kunnen de speekselklieren onherstelbaar worden beschadigd. Dit resulteert veelal in blijvende, ernstige monddroogheid.

Praktijk sfeerbeeld

Bestrijden droge mond

De gevolgen van een droge mond kunt u, afhankelijk van de oorzaak, op verschillende manieren bestrijden. Overleg met uw tandarts welke behandeling voor u het meest geschikt is.

Moet ik vaker naar de tandarts?

Iemand met een droge mond moet ten minste één keer in de drie maanden naar de tandarts of mondhygiënist gaan. Alleen dan kan beginnende aantasting van uw tanden en kiezen tijdig worden onderkend en verdere aantasting worden voorkomen. Vooral bij ernstige monddroogheid kan deze aantasting zo snel gaan, dat de ontstane schade bij de periodieke controle zeer moeilijk of zelfs niet meer te herstellen is.

Praktijk sfeerbeeld

Aanmelden?

Wilt u patiënt worden bij XQdent - Bilthoven?

Spoeddienst

Bij acute pijn of bloedingen tijdens de openingstijden van onze praktijk belt u gewoon het praktijknummer. Buiten onze reguliere openingstijden, op feestdagen en in het weekend kunt u voor alle pijnklachten en/of spoedgevallen welke niet kunnen wachten tot de volgende werkdag contact opnemen met onze spoeddienst via telefoonnummer 0900-8602.

Praktijkinformatie

Openingstijden

Open
maandag07:30 - 20:30
dinsdag07:30 - 20:30
woensdag07:30 - 20:30
donderdag07:30 - 20:30
vrijdag07:30 - 15:30
zaterdagGesloten
zondagGesloten

* Tijdens feestdagen kunnen tijden afwijken.

De route naar onze praktijk

Professor Bronkhorstlaan 10
Bilthoven 3723MB
Route

Patiëntervaringen

4272 reviews · ⭐ 9.3 gemiddeld

Uiteindelijk goed

Helaas trof ik het wéér dat mijn tandarts heel erg uitliep maar gelukkig werd er na een half uur wachten een andere tandarts bereid gevonden om mijn controle te doen. Daar was ik enorm blij mee

Zeer plezierig

Zeer prettig geholpen Duidelijke uitleg wat de behandeling gaat worden en hoelang het traject is.

Professioneel

Als patiënt is dit een prettige en professionele kliniek.

Een mooie praktijk

Mijn eerste bezoek, dus kan ik nog niet veel zeggen maar ik werd goed geholpen.

Deskundig en creatief

Ik kwam met een onverwacht probleem en kon snel worden geholpen. De tandarts overweeg verschillende behandelopties, in goed overleg met de client en met haar assistente en kwam snel en deskundig em creatief tot een oplossing die tot grote tevredenheid leidde.

Zeer goed en plezierig geholpen

Bij ontvangst zeer vriendelijke receptioniste, daarna foto gemaakt waarbij ik duidelijke instructies kreeg. Heel even wachten op Jeroen, die ook duidelijke instructies gaf en professioneel hielp. Enige minpuntje is het tekort aan parkeerplaatsen als je een keertje niet op de fiets kunt, maar dat heeft natuurlijk niets met de behandeling te maken

Erg goed geholpen

Het verwijderen van mijn oude implantaat, de ontsteking daaronder is heel goed gedaan. Na 7 dagen de hechtingen verwijderd. Goede nazorg.

Kundig en vriendelijk

Aardige, kundige en vooral ook vriendelijke mensen. Ideaal dat ik ‘s avonds kan afspreken.

Goede en passende vervolg behandeling

Orima tandarts ondekt wat en kreeg passende vervolg behandeling. Enig nadeel jullie zitten "ver"weg uit het dorp

Plaatsing implantaat liep gesmeerd

Vantevoren zag ik er wel tegen op maar de tandarts en de assistente waren zeer gerustellend. Dankzij de goed uitgevoerde verdoving was de behandeling pijnloos (en ongecompliceerd mede dank mijn, gelukkig nog, stevige kaakbot), Na afloop 3 uur lang ijszak gehanteerd. Ook na de behandeling eigenlijk geen pijn meer gehad.

Prima

Vriendelijk, duidelijk verhaal

menselijk professioneel meedenken gaan voor 100% resultaat

geweldig hoe Eva en haar assistente mij hebben gehandeld

Was helemaal goed

H Goede behandeling en deskundig personeel

Heel goed en prettig

Rustgevend en gezellig

goed

afspraken helder en flexibel, leuke receptie, en kundige professionals ronde de stoel!

Persoonlijke en zorgvuldige benadering en behandeling

Heb ik al boven gezegd

Nieuwe medewerker voor mij zeer prettig in contact, heel goed alles wat ze ging doen uitleggen.

Zie boven

Uitstekend!

Uitstekend!

Vriendelijk, uitstekend

Vriendelijk, uitstekend

Deze tandartsen zijn kundig, lefdevol en geduldig

Met bewoners van onze LVB instelling komen wij hier graag door de rust en persoonlijke aandacht die gegeven wordt.

Uistetkend zorg

Vriendelijk, klantgericht

Professionele medewerker

Vriendelijk, rustig medewerker

Ik ben zeer tevreden over mijn behandeling

De ontvangst via de receptie is zeer prettig. Door de implantoloog en assistente werd ik op tijd en zeer vriendelijk en deskundig geholpen

professioneel en plezierig

goed en professioneel